POPRVÉ DO ŠKOLKY..
14.10.2023 11:10
PÁR RAD PRO POHODOVÝ NÁSTUP DO ŠKOLKY
• MLUVTE S DÍTĚTEM O TOM, JAKÉ JE TO V MATEŘSKÉ ŠKOLE, CO SE TAM DĚLÁ, PŘIJĎTE SE S NÍM PODÍVAT NA PROSTŘEDÍ, SEZNAMTE SE S PANÍ UČITELKOU.
• ZVYKEJTE DÍTĚ NA CHVÍLE ODLOUČENÍ, ZAČNĚTE V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ. DÍTĚ POTŘEBUJE POCIT, ŽE SE NA VÁS MŮŽE SPOLEHNOUT, ŽE I KDYŽ JEJ OPOUŠTÍTE, VRÁTÍTE SE.
• ZAMYSLETE SE NAD TÍM, JAK PROŽÍVÁTE NASTÁVAJÍCÍ SITUACI VY. DĚTI DOKÁŽOU VELMI CITLIVĚ POZNAT PROJEVY STRACHU A OBAVY RODIČŮ, SILNĚ EMOČNĚ REAGUJÍ. POKUD MÁTE STRACH Z ODLOUČENÍ OD DÍTĚTE A NEJSTE SKUTEČNĚ PŘESVĚDČENÍ O TOM, ŽE DÍTĚ DO MATEŘSKÉ ŠKOLY DÁT CHCETE, PAK BYSTE MĚLI JEHO NÁSTUP PŘEHODNOTIT. PŘÍPADNĚ SE V RODINĚ DOHODNĚTE, ŽE DÍTĚ DO MATEŘSKÉ ŠKOLY BUDE VODIT TEN, KTERÝ S TÍM MÁ MENŠÍ PROBLÉM.
• DEJTE DÍTĚTI NAJEVO, ŽE ROZUMÍTE JEHO PŘÍPADNÝM OBAVÁM Z NÁSTUPU DO MATEŘSKÉ ŠKOLY. UJISTĚTE HO, ŽE TO ZVLÁDNE, ZVÝŠÍTE TAK JEHO SEBEDŮVĚRU. ABY DÍTĚ CHODILO DO MŠ RÁDO, MUSÍ SI K NÍ VYBUDOVAT KLADNÝ VZTAH. NIKDY MU MATEŘSKOU ŠKOLOU NEVYHROŽUJTE, VYHNĚTE SE VÝHRŮŽKÁM TYPU: „KDYŽ BUDEŠ ZLOBIT, NECHÁM TĚ VE ŠKOLCE I ODPOLEDNE….“.
• VAŠE DÍTĚ SE BUDE CÍTIT DOBŘE TEHDY, KDYŽ BUDE MÍT POCIT JISTOTY. VEĎTE DÍTĚ K SAMOSTATNOSTI, POMŮŽETE MU ZBAVIT SE NEJISTOTY. PROCVIČUJTE SAMOSTATNOST ZVLÁŠTĚ V HYGIENĚ, OBLÉKÁNÍ, JÍDLE. UJISTĚTE HO O TOM, ŽE PANÍ UČITELKA MU RÁDA POMŮŽE.
• PROMLUVTE SI S PANÍ UČITELKOU O MOŽNOSTECH POSTUPNÉ ADAPTACE – S DÍTĚTEM ZE ZAČÁTKU MŮŽETE JÍT DO TŘÍDY, HRÁT SI S DĚTMI NA ZAHRADĚ, PŘIPOJIT SE NA PROCHÁZCE APOD.
• POKUD BUDE DÍTĚ PLAKAT, BUĎTE PŘÍVĚTIVÍ, ALE ROZHODNÍ. ROZLOUČENÍ BY SE NEMĚLO PŘÍLIŠ PROTAHOVAT. PANÍ UČITELKA VAŠE DÍTĚ BRZY UKLIDNÍ A POMŮŽE MU PŘEKONAT STESK.
• KOMUNIKUJTE S PANÍ UČITELKOU TŘEBA ZJISTÍTE, ŽE PO HOROROVÉ SCÉNĚ PŘI VAŠEM ODCHODU, VAŠE PLAČÍCÍ DÍTĚ SE RÁZEM UKLIDNÍ A JDE SI SPOKOJENĚ HRÁT.
• ZAKLÍNADLEM JE PRAVIDELNOST A DENNÍ RITUÁLY. KAŽDÝ DEN VSTÁVEJTE VE STEJNÝ ČAS TAK, ABY DÍTĚ MĚLO DOSTATEK ČASU SE V KLIDU NASNÍDAT A OBLÉKNOUT SE, ABY CESTA DO ŠKOLKY PRO NĚJ NEBYLA ZBYTEČNĚ STRESOVÁNA ZAČÁTKEM VAŠÍ PRACOVNÍ DOBY. VOĎTE DÍTĚ DO ŠKOLKY VŽDY VE STEJNÝ ČAS A VYZVEDÁVEJTE JE POKUD MOŽNO VE STEJNOU HODINU. POUŽÍVEJTE KONKRÉTNÍ ÚDAJE O TOM, KDY DÍTĚ VYZVEDNETE TZN. PO OBĚDĚ, PO SPANÍ, PO SVAČINĚ – NE JEN OBECNÉ JAKO BRZY, ZA CHVÍLI, PO PRÁCI APOD. ŘEKNĚTE DÍTĚTI, KDO Z BLÍZKÝCH OSOB SI PRO NĚJ PŘIJDE A SLIB VŽDY DODRŽUJTE.
• DEJTE DÍTĚTI S SEBOU NĚCO DŮVĚRNÉHO, CO MU NAVODÍ KONTAKT S DOMOVEM – NAPŘ. PLYŠOVOU HRAČKU.
• PLŇTE SVÉ SLIBY – KDYŽ ŘEKNETE, ŽE PŘIJDETE PO OBĚDĚ, MĚLI BYSTE PO OBĚDĚ PŘIJÍT. DÍTĚ JE POTOM NEŠŤASTNÉ, ZTRÁCÍ DŮVĚRU A POCIT BEZPEČÍ A PROSTŘEDÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY BUDE VNÍMAT NEGATIVNĚ.
• ZA POBYT V MATEŘSKÉ ŠKOLE NESLIBUJTE DÍTĚTI ODMĚNY. NEPŘIJME NOVÉ PROSTŘEDÍ PŘIROZENÝM ZPŮSOBEM. POKUD DEN VE ŠKOLCE PROBĚHNE V POHODĚ – POCHVALTE DÍTĚ A MOTIVUJTE JE K DALŠÍMU POBYTU.