Centra aktivit
CENTRUM POKUSY A OBJEVY
Centrum Pokusy a objevy podporuje pozorování, různé pokusy, zkoumání, bádání, objevování a experimentování.
Patří sem pozorování přírodních zákonitostí a součástí může být také koutek živé přírody, kde se děti starají o drobná zvířata nebo pěstují rostliny.
Výbava centra obsahuje rozmanité pomůcky a nástroje ke zkoumání (lupa, váhy, baterka, lžičky, špejle, provázky, zkumavky, odměrky) a také encyklopedie a naučné knihy. děti objevují její možnosti, hledají cesty pomocí pokusů k dosažení cíle (někdy lze zařadit i do KaP, ale více se nám jeví do PaO).
Oblíbenou technologickou novinkou je robotická včelka (bee boot), která je ideálním prostředkem k objevování elementárních základů robotiky.
CENTRUM POHYB
Centrum pohybu je určeno pro pořádné vyřádění a uvolnění.
Podporuje hrubou motoriku, přirozený pohyb a fyzické dovednosti.
Zprostředkovává poznávání vlastního těla a jeho možností či limitů.
Podporuje fyzickou pohodu a tělesnou zdatnost.
Centrum je vybaveno tělovýchovným náčiním a nářadím a vším, co děti rozpohybuje: míče, švihadla, gumy, balanční systémy, odstrkovadla. Výborná je lezecká stěna.
CENTRA AKTIVIT
Centra aktivit (CA) jsou ohraničené učební prostory, různě tematicky zaměřené a vybavené tak, aby stimulovaly děti k aktivitě, hře a práci. Děti se tu učí na základě vlastní zkušenosti, od sebe navzájem, nápodobou a pozorováním. Tím, že děti pracují v malých skupinkách, mohou spolu přirozeně komunikovat, řešit problémy, rozhodovat se, rozvíjet své vyjadřovací schopnosti, chápat a akceptovat rozdíly mezi lidmi. Jsou tak vedeny k samostatnosti i spolupráci. Mají možnost si svoji práci zorganizovat, rozdělit si role v týmu a naplánovat postup.
CENTRUM MANIPULAČNÍ A STOLNÍ HRY
Centrum je zaměřeno především na rozvíjení jemné motoriky, poznávání barev, tvarů a číslic. Rozvíjejí se zde matematické představy, koordinace, myšlení, práce s předlohou, řešení problémů, seskupování, třídění, rozlišování. Trénuje se zaostřování oka a koordinace oko – ruka. Podporuje se soustředěnost se na tvar – velikost a na vztah částí a celku.
Vybavení pomůckami je velmi pestré – od různých přírodnin, přes drobné předměty, geometrické tvary až po skládačky, stavebnice a stolní hry.
11 CENTER AKTIVIT
Třídu MŠ tvoří 11 Center aktivit: Knihy a písmena, Domácnost, Manipulační a stolní hry, Pokusy a objevy, Voda a písek, Ateliér, Dílna, Kostky, Hudba, Pohyb, Dramatika.
CENTRUM VODA A PÍSEK
Hry s vodou a pískem podporují smyslový rozvoj dítěte, podporují také tělesný rozvoj, koordinaci svalů celého těla a jemnou motoriku, rozvíjí polytechnické vzdělávání.
Jedná se o velký speciální box, ve kterém je umístěna vana rozdělená na 2 části – vodu a písek. Ve spodní části si děti odkládají nejrůznější pomůcky do hry/tvorby – bábovičky, lopatky, odměrky, stříkačky, nejrůznější přírodniny, aj.
CENTRUM POHYB
Centrum pohybu je určeno pro pořádné vyřádění a uvolnění.
Podporuje hrubou motoriku, přirozený pohyb a fyzické dovednosti.
Zprostředkovává poznávání vlastního těla a jeho možností či limitů.
Podporuje fyzickou pohodu a tělesnou zdatnost.
Centrum je vybaveno tělovýchovným náčiním a nářadím a vším, co děti rozpohybuje: míče, švihadla, gumy, balanční systémy, odstrkovadla. Výborná je lezecká stěna.
CENTRUM DÍLNA
V tomto centru děti pracují s materiály a nástroji, se kterými se setkávají v dílnách svých rodičů a prarodičů. Děti mohou zatloukat, řezat, šroubovat, montovat a demontovat různé předměty. Toto centrum opět propojuje učení s reálným životem.
Základem Dílny by měl být stabilní ponk a svěrák.
Součástí vybavení jsou kladívka, hřebíky, šroubky, pilky, kleště, šroubováky, matice, lepidla, provázky, spojovací plastové pásky,
rukavice, ochranné brýle, zástěra, odřezky dřeva, špalíčky, drátky, kartony, tužky, papíry a různé předměty na opravu.
CENTRUM ATELIÉR
Ateliér umožňuje dětem vyjádřit svobodně své pocity, dojmy a zážitky prostřednictvím tvořivých činností. Děti zde mají prostor k rozvoji fantazie. Ateliér rozvíjí vztah k umění, cítění estetické i hudební, vnímání světa, jemnou a hrubou motoriku, vnímání barev, tvarů, prostoru, ale také sociální dovednosti, spolupráci a komunikaci.
V centru je k dispozici rozličný výtvarný materiál, modelovací hmota, hlína, špachtle, čtvrtky a papíry různých velikostí, barev a kvality lepidla, stužky, zbytky látek, klubíčka vlny, bavlnky, balící papíry, staré časopisy a noviny. Patří sem také malířské stojany různých velikostí a dětské knihy o výtvarném umění.
CENTRUM HUDBA
Hudba napomáhá k rozvoji myšlení a abstrakce, rozvíjí paměť, motoriku, koordinaci pohybů a jazykový vývoj. Je prostředkem komunikace, zábavy, a relaxace. Hudba je zdrojem emocí a zážitků, pěstuje představivost a podněcuje improvizaci.
Centrum hudby bývá vybaveno rytmicko-melodickými nástroji, Orffovými nástroji a nejrůznějšími hudebními nástroji, které si vyrobily samy děti (plechovky, trubičky, nástroje s rýží aj.) Nabídku doplňuje diktafon, CD přehrávač, CD s hudbou, sluchátka, metronom nebo různé formy notových záznamů
CENTRUM DRAMATIKA
Zde probíhají zejména námětové a napodobivé hry, při nichž si děti rozvíjejí komunikační schopnosti, slovní zásobu a paměť. Učí se zde různým sociálním rolím, rozvíjejí emoční inteligenci a citovou stránku osobnosti. Dále zde děti zdokonalují své jazykové schopnosti a inteligenci, představivost a tvořivost.
Centrum obsahuje nejrůznější kostýmy, divadelní rekvizity, loutky, maňásky, kulisy, velké kusy látek, šátky, oděvy pro panenky, kočárky
zvonek, mikrofon… Důležité je zajištění dostatku soukromí k těmto činnostem.
CENTRUM KOSTKY
V centru kostek se děti učí vzájemné komunikaci a spolupráci.
Rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku, matematické dovednosti, prostorovou orientaci i svoji tvořivost a upevňují znalosti z různých oblastí. Aktivity v centru kostek mohou navazovat na téma, o kterém se děti učí nebo mají charakter konstruktivní činnosti.
Centrum je vybaveno stavebnicemi (LEGO, dřevěné, molitanové kostky apod.) a můžeme ho obohatit také dopravními prostředky a značkami.
CENTRUM DOMÁCNOST
V centru Domácnost děti poznávají samy sebe v různých sociálních rolích, učí se metodu pokus a omyl, využívají matematické pojmy – kategorie, rozvíjejí slovní zásobu a pojmové myšlení, učí se komunikaci a vyměňování myšlenek. Ideálním způsobem zde dochází k propojení učení s reálným životem. Osobnost dítěte se rozvíjí hrou – při ztvárňování sociálních rolí.
Koutek nabízí dětem zmenšenou podobu domácího prostředí, kde je pracovní deska (kuchyňská linka), kuchyňské spotřebiče, nádobí, vybavení pro vaření, stolek a židle, poličky na potraviny, náčiní na úklid – kbelík, hadr, smeták, smetáček, lopatka, věšák na prádlo, kolíčky, žehlicí prkno, žehlička apod.
CETRUM KNIHY A PÍSMENA
Centrum probouzí zájem dětí o čtení a psaní a podporuje rozvoj “předčtenářské” gramotnosti. Nabízí příležitost nejen k činnostem zaměřeným na čtení či prohlížení knih, ale také k dalším produktivním činnostem, které dětem umožní poznávat svět knih a písmen. Děti zde mohou např. sestavovat slova podle vzoru, psát a kreslit vlastní příběhy, vytvářet tematické plakáty a doplnit je nápisy apod.
Toto centrum je místem, kde se děti mohou seznámit s nejrůznějšími pracovními listy a s tím související grafomotorikou a logickými úvahami.
V centru najdeme knihy rozmanitých žánrů a náročností, psací náčiní, papíry, formuláře, kalendáře, starý psací stroj nebo tiskárnu.